program-content

Περιεχόμενο σπουδών

Θεματικές Ενότητες

1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Εισαγωγή στο Πρόγραμμα και στην Ψυχολογία

1η Εκπαιδευτική Συνάντηση:
Τίτλος 1ου μαθήματος: Εισαγωγή στο Πρόγραμμα και Ιστορική Αναδρομή της Ψυχολογίας
Ώρες: 5
Σκοπός της Εισαγωγής στο Πρόγραμμα: Η εναρκτήρια συνάντηση θα έχει ως στόχους να οικοδομηθεί πνεύμα ομάδας, να συζητηθεί το πρόγραμμα και να διαμορφωθεί το εκπαιδευτικό συμβόλαιο. Τα αναμενόμενα αποτελέσματα αυτής της εναρκτήριας συνάντησης θα είναι:

  • να γνωριστούν οι εκπαιδευόμενοι μεταξύ τους και με τον συντονιστή του προγράμματος, να μιλήσουν για τις προσδοκίες που έχουν για το πρόγραμμα και να αισθανθούν ότι ανήκουν όλοι σε μια ομάδα που θα εργαστεί για έναν κοινό σκοπό.
  • να ενημερωθούν οι εκπαιδευόμενοι για όλες τις διαστάσεις του (περιεχόμενο, εκπαιδευτικές μέθοδοι, τρόποι συνεργασίας εκπαιδευτών – εκπαιδευομένων, χρονική λειτουργία, οργανωτικοί κανόνες, αξιολόγηση εκπαιδευομένων, βιωματικά εργαστήρια, προώθηση στην απασχόληση κ.α.). να τα συνδυάσουν αυτά με τους δικούς τους στόχους, αλλά και να εκφράσουν ενδεχόμενες ανησυχίες ή αντιρρήσεις τους.
  • να προσαρμοστεί το πρόγραμμα στις ανάγκες των εκπαιδευομένων και αυτοί να δεσμευτούν ότι θα το παρακολουθήσουν δημιουργικά: μέσα από την συγκεκριμένη συζήτηση ο συντονιστής να μπορέσει να διαπιστώσει τις αναπροσαρμογές που χρειάζεται να γίνουν ώστε το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες των εκπαιδευομένων. Ταυτόχρονα να οικοδομηθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευομένων προς το πρόγραμμα και να υποκινηθεί το ενδιαφέρον τους, πράγμα που μπορεί να τους οδηγήσει να δεσμευτούν στο να το παρακολουθήσουν δημιουργικά.

Σκοπός του μαθήματος: η παρουσίαση μιας συνοπτικής ιστορικής εξέλιξης της επιστήμης της ψυχολογίας με στόχο οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν τους βασικούς σταθμούς αυτής της εξέλιξης.


2η Εκπαιδευτική Συνάντηση

Τίτλος 2ου μαθήματος: Γέννηση και Εξέλιξη του Ψυχισμού
Ώρες: 5
Σκοπός του μαθήματος: η παρουσίαση των σχέσεων ψυχισμού – σώματος στα πρώιμα στάδια της ζωής με στόχο την κατανόηση της δυναμικής της σχέσης μητέρας – βρέφους, του ασυνειδήτου, του μεταβατικού αντικειμένου, του βιώματος της τριαδικότητας, της δημιουργίας του Εγώ, της οργάνωσης του Εγώ και του Υπερεγώ.


3η Εκπαιδευτική Συνάντηση

Τίτλος 3ου Μαθήματος: Κλινική Παρουσίαση
Ώρες: 5 (Εργαστήριο)
Σκοπός του μαθήματος: παρουσίαση κλινικών περιπτώσεων με στόχο οι εκπαιδευόμενοι να επεξεργαστούν τις βασικές έννοιες και τα στάδια ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης ούτως ώστε να είναι σε θέση: να διασυνδέσουν τη θεωρία με την κλινική, να αναγνωρίσουν και να διακρίνουν τις έννοιες της συγκεκριμένης ενότητας αλλά και των συνεπειών τους στην εξέλιξη του ψυχισμού (γνώσεις). Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται οι τεχνικές των ερωτήσεων απαντήσεων, των ομάδων εργασίας και της αυτοκατευθυνόμενης μάθησης μέσω του καταιγισμού ιδεών. Οι συγκεκριμένες τεχνικές επιλέγονται, προκειμένου οι εκπαιδευόμενοι να έρθουν σε επαφή με την έννοια της συμμετοχής και της συνεργασίας στη μάθηση, να προβληματιστούν και να αναζητήσουν οι ίδιοι απαντήσεις σε ζητήματα που αναδεικνύει το περιεχόμενο αυτής της θεματικής ενότητας και επιπλέον, να προετοιμαστούν για τις περισσότερο σύνθετες μορφές βιωματικής μάθησης που θα ακολουθήσουν (π.χ. ασκήσεις αυτογνωσίας, μελέτη περίπτωσης, παιχνίδι ρόλων, προσομοίωση).

 

2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Ψυχολογία Ασθενών Ι

4η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Φροϋδική Θεωρία των Διαδικασιών της Σωματοποίησης
Ώρες: 5
Σκοπός του μαθήματος: η παρουσίαση των Φροϋδικών βάσεων της ψυχαναλυτικής προσέγγισης ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν τους μηχανισμούς άμυνας του Εγώ, τα υστερικά συμπτώματα μετατροπής, τα σωματικά συμπτώματα της ενεστώσας νεύρωσης, τα συμπτώματα υποχονδρίας και τις οργανικές ασθένειες.


5η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Τα Μεταφροϋδικά Πρότυπα της Προσέγγισης των Οργανικών Ασθενειών
Ώρες: 5
Σκοπός του μαθήματος: η παρουσίαση της ψυχαναλυτικής προσέγγισης των οργανικών ασθενειών του Groddeck, της ψυχοσωματικής ιατρικής του Alexander, της ψυχοσωματικής Σχολής του Παρισιού και της Ψυχαναλυτικής θεώρησης της σωματικής παλινδρόμησης και ψυχοσωματικής αποσύνδεσης ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν τόσο την ταυτοποίηση ψυχολογικών παραγόντων οι οποίοι μπορεί να καθορίζουν την «επιλογή» του ψυχοσωματικού νοσήματος όσο και των πρόδρομων συνθηκών και των ψυχοβιολογικών μηχανισμών που ενδεχομένως να επηρεάζουν την τρωσιμότητα απέναντι στη νόσο κατά τη διάρκεια του κύκλου της ζωής.


6η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Βιωματικό Εργαστήριο στην Ψυχολογία Ασθενών Ι
Ώρες: 5 βιωματικό Εργαστήριο
Σκοπός του μαθήματος: η παρουσίαση ιστοριών ζωής και ασθένειας με στόχο οι εκπαιδευόμενοι να επεξεργαστούν κλινικές περιπτώσεις ούτως ώστε να είναι σε θέση να διασυνδέσουν τις κλινικές περιπτώσεις με τις διδαχθείσες θεωρίες, να εκπαιδευτούν στους μηχανισμούς άμυνας του Εγώ και να βιώσουν τη δυναμική της εποπτείας. Ειδικότερα, να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τους μηχανισμούς άμυνας του Εγώ (γνώσεις), να εφαρμόζουν με ικανότητα τη διερεύνηση των ανωτέρω ζητημάτων (ικανότητες), καθώς και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στην αλληλεπίδραση του σώματος με τις ψυχικές διεργασίες (στάσεις). Για το σκοπό αυτό, θα χρησιμοποιηθούν οι εκπαιδευτικές τεχνικές της μελέτης περίπτωσης, των ομάδων εργασίας και της αυτοκατευθυνόμενης μάθησης μέσω του καταιγισμού ιδεών.

 

3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Επικοινωνία και Ψυχολογία Ασθενών

7η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Επικοινωνία και Μοντέλα Επικοινωνίας
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: Να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι τις θεωρίες και τα μοντέλα της επικοινωνίας, τις μεθόδους εγκατάστασης επαφής με τον ασθενή, τη μεταβίβαση και αντιμεταβίβαση, τις τεχνικές της συνέντευξης με στόχο να αναπτύξουν και να εξελίξουν τις επικοινωνιακές δεξιότητές τους αλλά και να επεξεργαστούν τις μεταβλητές που επηρεάζουν την επικοινωνία με τις εκπαιδευτικές τεχνικές των ερωτήσεων – απαντήσεων και των ομάδων εργασίας.


8η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Η Λεκτική και μη Λεκτική Επικοινωνία στο Κλινικό Περιβάλλον
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: Να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι τα στοιχεία λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας και ιδιαίτερα να κατανοήσουν τα μηνύματα που εκφράζονται μέσα από τις χειρονομίες, τις σωματικές στάσεις και κινήσεις, τις εκφράσεις του προσώπου (κυρίως στις συγκινησιακές καταστάσεις), τις κινήσεις της κεφαλής, τα φωνητικά φαινόμενα (τόνος φωνής, δισταγμός, επιφωνήματα, επαναλήψεις εκφράσεων κ.α.), με τις εκπαιδευτικές τεχνικές των ερωτήσεων – απαντήσεων και των ομάδων εργασίας.


9η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Επίδραση των Ψυχολογικών Παραγόντων στην Επικοινωνία
Ώρες: 5 βιωματικό Εργαστήριο
Σκοπός του Μαθήματος: Με το συγκεκριμένο βιωματικό Εργαστήριο οι εκπαιδευόμενοι θα εξασκηθούν στην επίδραση των ψυχολογικών παραγόντων στην επικοινωνία με σκοπό, κατά πρώτον να επεξεργαστούν με ερωτήσεις, ερωτηματολόγια και ομάδες εργασίας αποσπάσματα εκπαιδευτικών ταινιών που θα τους έχουν δοθεί ανά δύο άτομα (8 ομάδες), πριν την έναρξη της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας, και κατά δεύτερον ανά ζευγάρια με παιχνίδι ρόλων να βιώσουν τα εμπόδια που δυνητικά μπορούν να δημιουργηθούν στη διαπροσωπική σχέση ενός θεραπευτή με τον σωματικό ασθενή και να εξασκηθούν με την εκπαιδευτική τεχνική της προσομοίωσης στην ενεργητική ακρόαση και την αντανάκλαση συναισθήματος ούτως ώστε να είναι σε θέση να παρατηρούν τις ψυχολογικές επιδράσεις της επικοινωνίας του ασθενή και να βελτιώσουν τις δικές τους επικοινωνιακές δεξιότητες.

 

4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Επιπτώσεις της Σωματικής Ασθένειας στην Ψυχική Υγεία

10η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Σωματική Νόσος και Ψυχική Υγεία
Ώρες: 5
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση της αντίδρασης και της προσαρμογής στη σωματική νόσο, στις αναπηρίες ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να επεξεργαστούν τις στρατηγικές αντιμετώπισης τόσο της βραχείας όσο και της χρόνιας νόσου και των προγραμμάτων αποκατάστασης.


11η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Ψυχολογικά Ζητήματα και Χειρουργικές Επεμβάσεις
Ώρες: 5
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση της ψυχολογίας του χειρουργικού ασθενή, της προεγχειρητικής και μετεγχειρητικής περιόδου ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν τα ειδικά μετεγχειρητικά προβλήματα και τις ψυχικές δυσκολίες στη μαστεκτομή, στην υστερεκτομή, στην κολοστομία, στην ειλεοστομία, στη χειρουργική της καρδιάς, στον ακρωτηριασμό μέλους και στη μεταμόσχευση οργάνων.


12η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Ποιότητα Ζωής Πασχόντων από Σωματικές Νόσους
Ώρες: 5 (Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση της σχέσης του πόνου με την ψυχολογία των ασθενών και της διαχείρισης του πόνου από τον ασθενή καθώς και η παρουσίαση των παραγόντων που σχετίζονται με την ποιότητα ζωής των ασθενών ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να επεξεργαστούν με την εκπαιδευτική τεχνική των ομάδων εργασίας, την υποκειμενικότητα του βιώματος του πόνου και τη νοηματοδότησή του αλλά και να καταστούν ικανοί να εφαρμόζουν αυτές τις γνώσεις στη σχέση τους με τον ασθενή.

 

5η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Ο Ρόλος της Οικογένειας στην Ψυχολογία των Ασθενών

13η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Οικογένεια και Νόσος
Ώρες: 5
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση των προβλημάτων της οικογένειας κατά τη διαγνωστική περίοδο μιας νόσου, την περίοδο της ενδονοσοκομειακής νοσηλείας, κατά την περίοδο της ανάρρωσης, κατά τη φροντίδα του ασθενούς στο σπίτι ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να καταστούν ικανοί να διακρίνουν αυτά τα προβλήματα και να κατανοήσουν το γεγονός ότι όταν ασθενεί ένα μέλος μιας οικογένειας ασθενεί ολόκληρη η οικογένεια.


14η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Στρατηγικές Αντιμετώπισης της Ασθένειας από την Οικογένεια
Ώρες: 5
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση των θεωριών αναφορικά με τις στρατηγικές διαχείρισης μιας νόσου από τα μέλη της οικογένειας ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν τα συναισθήματα και τα προβλήματα των μελών μιας οικογένειας όταν νοσεί σύζυγος, όταν νοσεί γονέας, όταν νοσεί παιδί για να είναι σε θέση να βελτιώσουν τη δυνατότητά τους για ενσυναίσθηση και να φροντίσουν και τα μέλη αυτών των οικογενειών.


15η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Ασθένεια και Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή της Οικογένειας
Ώρες: 5
Σκοπός του Μαθήματος: η παρουσίαση των μηχανισμών άμυνας που αναπτύσσονται στην ανάγκη της οικογένειας για επιστροφή στους παρελθοντικούς ρόλους, το χειρισμό των ενδοοικογενειακών συγκρούσεων κατά τη διάρκεια της ασθένειας ούτως ώστε οι εκπαιδευόμενοι να επεξεργαστούν και βιωματικά τα οφέλη της καλή προσαρμογής στην ασθένεια και τα αδιέξοδα της δυσκολοπροσαρμοστικότητας της οικογένειας στην ασθένεια του μέλους της.

 

6η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Ψυχολογία των Ασθενών και Οργανικές Ασθένειες

16η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Ψυχολογικά Ζητήματα και Οργανικές Ασθένειες
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: Με τις εισηγήσεις να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι την ψυχοπαθολογία των παθήσεων του πεπτικού συστήματος, του καρδιαγγειακού συστήματος, του ορμονικού συστήματος, του νευρικού συστήματος, του αναπνευστικού συστήματος, του ουροποιητικού συστήματος αλλά και των σημαντικότερων γυναικολογικών και δερματολογικών παθήσεων.


17η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Βιωματικό Εργαστήριο στα Ψυχολογικά Ζητήματα των Οργανικών Ασθενειών
Ώρες: 5 βιωματικό Εργαστήριο
Σκοπός του Μαθήματος: Σκοπός του εργαστηρίου είναι να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις με σύνθετα ψυχολογικά προβλήματα καρδιολογικών ασθενών, διαβητικών ασθενών και γυναικολογικών παθήσεων για την επίλυση των οποίων απαιτείται διερεύνηση των δεδομένων από την επιστήμη της ψυχολογίας, κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης.


18η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Ψυχολογικά Ζητήματα στους Ηλικιωμένους Ασθενείς
Ώρες: 5 (2 ώρες θεωρία - Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και 3 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: Με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι τις ψυχολογικές δυσκολίες της τρίτης και τέταρτης ηλικίας και τις ψυχικές επιπτώσεις των ηλικιωμένων που πάσχουν από σωματική νόσο. Με το βιωματικό Εργαστήριο να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις με σύνθετα ψυχολογικά προβλήματα ηλικιωμένων ασθενών για την επίλυση των οποίων απαιτείται διερεύνηση των δεδομένων από την επιστήμη της ψυχολογίας, κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης.

 

7η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Ψυχολογία των Παιδιών και Οργανικές Ασθένειες

19η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Η Θεωρία της Προσκόλλησης και ο ρόλος της στην Ψυχολογία των Άρρωστων Παιδιών
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: Με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι τη θεωρία της προσκόλλησης και τη σημασία της στα παιδιά που πάσχουν από σωματική νόσο. Με το βιωματικό Εργαστήριο να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις παιδιών που ασθενούν με προβλήματα προσκόλλησης για την επίλυση των οποίων απαιτείται διερεύνηση των δεδομένων από την επιστήμη της ψυχολογίας, κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης.


20η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Ψυχολογικά Ζητήματα σε Παιδιατρικές Παθήσεις
Ώρες: 5 (2 ώρες θεωρία με Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και 3 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: Με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι τις ψυχολογικές δυσκολίες της παιδικής ηλικίας και τις ψυχικές επιπτώσεις των παιδιών που πάσχουν από σωματική νόσο. Με το βιωματικό Εργαστήριο να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις με σύνθετα ψυχολογικά προβλήματα ασθενών που βρίσκονται στην παιδική ηλικία για την επίλυση των οποίων απαιτείται διερεύνηση των δεδομένων από την επιστήμη της ψυχολογίας, κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης.


21η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Ψυχολογικά Ζητήματα σε Παιδιά με Προβλήματα Λόγου
Ώρες: 5 (2 ώρες θεωρία με Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και 3 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: Με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι τα ψυχολογικά ζητήματα που προκύπτουν στα παιδιά με προβλήματα λόγου. Με το βιωματικό Εργαστήριο να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις με ψυχολογικά προβλήματα αυτών των παιδιών για την επίλυση των οποίων απαιτείται διερεύνηση των δεδομένων από την επιστήμη της ψυχολογίας και της λογοπαθολογίας, κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης.

 

8η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ

22η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Εισαγωγή στην Ενδοσκοπική Πρακτική (Reflective Practice)
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: 1) Η εισαγωγή στις βασικές και φιλοσοφικές ιδέες αναφορικά με την Ενδοσκοπική Πρακτική, 2) Κριτική ανάλυση στους ποικίλους ορισμούς και στη φύση της Ενδοσκοπικής Πρακτικής και 3) Ανάπτυξη και εξέλιξη των δεξιοτήτων των συμμετεχόντων για τη χρήση της Ενδοσκοπικής Πρακτικής


23η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Δεξιότητες υποστήριξης για την εφαρμογή της Ενδοσκοπικής Πρακτικής (Reflective Practice)
Ώρες: 5 (Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση)
Σκοπός του Μαθήματος: 1) Να εφαρμόσουν οι συμμετέχοντες την Ενδοσκοπική Πρακτική για να αναλύσουν προσωπικό/επαγγελματικό περιστατικό, 2) Να γίνει επίδειξη των υποστηρικτικών μηχανισμών και έμπρακτη υποστήριξη των συμμετεχόντων στην διεκπεραίωση της Ενδοσκοπικής Πρακτικής και 3) Παρουσίαση της ενδοσκοπικής αφήγησης και ανάλυση του μηχανισμού σκέψης και υποστήριξης στη διαδικασία


24η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Βιωματικό Εργαστήριο: Η Ενδοσκοπική Πρακτική (Reflective Practice) ως θεραπευτικό εργαλείο στην Ανάδειξη των ψυχολογικών προβλημάτων του ασθενούς
Ώρες: 5 (5 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: 1) Την εφαρμογή της Ενδοσκοπικής Πρακτικής σε σωματικό ασθενή, 2) Συζήτηση και κριτική ανάλυση της ενδοσκοπικής αφήγησης του ασθενούς και 3) Σύνδεση της ενδοσκοπικής αφήγησης με αποδείξεις από τη βιβλιογραφία και δημιουργία πλάνου φροντίδας

 

9η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Ψυχολογία Ασθενών ΙΙ - Κλινικά Σεμινάρια

25η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 1ου μαθήματος: Η έννοια της Κρίσης στην Ψυχολογία Ασθενών
Ώρες: 5 (1 ώρα θεωρία και 4 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την εισήγηση να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι τις θεωρίες για την ασθένεια ως κρίση και να κατανοήσουν την κρίση ως ευκαιρία για ωρίμανση. Με το βιωματικό Εργαστήριο κατά πρώτον να επεξεργαστούν με ερωτήσεις, ερωτηματολόγια και ομάδες εργασίας τα σημεία κλειδιά της ταινίας που τους είχε δοθεί για παρακολούθηση στο σπίτι τους, 2 εβδομάδες πριν την έναρξη του μαθήματος, και κατά δεύτερον να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις από τους ίδιους για την επίλυση των οποίων συνάντησαν δυσκολίες ούτως ώστε να διερευνηθούν και με κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης να συναντηθούν με πιθανές απαντήσεις και να βιώσουν τη θεραπευτική διαδρομή για την εξεύρεση αυτών των απαντήσεων.


26η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 2ου μαθήματος: Ο Ρόλος της Μνήμης, της Ντροπής και του Φόβου στην Ψυχολογία των Ασθενών
Ώρες: 5 (1 ώρα θεωρία και 4 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την εισήγηση να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι τόσο το ρόλο της μνήμης όσο και των συναισθημάτων του φόβου και της ντροπής στην ψυχολογία των ασθενών και να κατανοήσουν την εμπλοκή τους στην προσαρμογή του ασθενούς και την αποκατάσταση. Με το βιωματικό Εργαστήριο κατά πρώτον να επεξεργαστούν με ερωτήσεις, ερωτηματολόγια και ομάδες εργασίας τα σημεία κλειδιά της ταινίας που τους είχε δοθεί για παρακολούθηση στο σπίτι τους, 2 εβδομάδες πριν την έναρξη του μαθήματος, και κατά δεύτερον να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις από τους ίδιους για την επίλυση των οποίων συνάντησαν δυσκολίες ούτως ώστε να διερευνηθούν και με κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με τις εκπαιδευτικές τεχνικές της ομάδας εργασίας και της προσομοίωσης να συναντηθούν με πιθανές απαντήσεις και να βιώσουν τη θεραπευτική διαδρομή για την εξεύρεση αυτών των απαντήσεων.


27η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 3ου μαθήματος: Το πάσχον σώμα και η επίδρασή του στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων: θεραπευτικών, οικογενειακών, κοινωνικών
Ώρες: 5 (1 ώρα θεωρία και 4 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι το βίωμα του σώματος που ασθενεί και να εκπαιδευτούν στην επίδραση του πάσχοντος σώματος στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων. Με το βιωματικό Εργαστήριο και τη βοήθεια έργων τέχνης από τη ζωγραφική, την ποίηση, τη γλυπτική και τη λογοτεχνία κατά πρώτον να επεξεργαστούν σε 4 ομάδες εργασίας τα σημεία κλειδιά αυτών των έργων που τους είχαν δοθεί για σκέψη, 2 εβδομάδες πριν την έναρξη του μαθήματος, και κατά δεύτερον να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις στις οποίες το πάσχον σώμα επέδρασε αρνητικά στη διαμόρφωση διαπροσωπικών σχέσεων ούτως ώστε να διερευνηθούν τα αίτια και τα προβλήματα που ανέκυψαν και με κριτική και συνθετική σκέψη και προσπάθεια εφαρμογής της προηγηθείσας γνώσης στην πράξη με την εκπαιδευτική τεχνική της ομάδας εργασίας να συναντηθούν με πιθανές απαντήσεις και να βιώσουν τη θεραπευτική διαδρομή για την εξεύρεση αυτών των πιθανών λύσεων.


28η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 4ου μαθήματος: Το πρόβλημα του θανάτου και η νοηματοδότηση του πένθους
Ώρες: 5 (2 ώρες θεωρία και 3 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την εισήγηση να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι τόσο το βίωμα του θανάτου στο Δυτικό Πολιτισμό και να γνωρίσουν τη διαφορετικότητα του βιώματος του πένθους τόσο ιστορικά όσο και πολιτισμικά. Με το βιωματικό Εργαστήριο κατά πρώτον να επεξεργαστούν τα σημεία κλειδιά των 2 ταινιών που τους είχαν δοθεί ανά 8 άτομα – δύο ομάδες εργασίας - για παρακολούθηση στο σπίτι τους, 2 εβδομάδες πριν την έναρξη του μαθήματος, και κατά δεύτερον να παρουσιαστούν Κλινικές Περιπτώσεις από τους ίδιους με προσωπική τους εμπλοκή σε βίωμα πένθους για την επίλυση του οποίου συνάντησαν δυσκολίες ούτως ώστε να διερευνηθεί το ζήτημα των επιπτώσεων της απώλειας και με την εκπαιδευτική τεχνική της ομάδας εργασίας να καταφέρουν να νοηματοδοτήσουν την ανάγκη του θανάτου και του πένθους.


29η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 5ου μαθήματος: Ο Ρόλος της Κοινωνικής Πολιτικής στην Ψυχολογία ασθενών
Ώρες: 5 (1 ώρα θεωρία και 4 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την εισήγηση να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι τα προγράμματα κοινωνικής πολιτικής και προστασίας για ασθενείς, τα δικαιώματα ασθενών, την υποστήριξη ασθενών με χρόνια νόσο στα πλαίσια αποδοχής της νόσου, τη συμβουλευτική της οικογένειας για την καλύτερη προσαρμογή του ασθενούς και τις καλές πρακτικές ψυχοκοινωνικής στήριξης ασθενών με χρόνια νόσο. Με το βιωματικό Εργαστήριο κατά πρώτον να επεξεργαστούν τα προβλήματα που απορρέουν από την ανώριμη κοινωνική πολιτική σε θέματα χρονιότητας μιας νόσου με την εκπαιδευτική τεχνική των ομάδων εργασίας και κατά δεύτερον να βιώσουν την εμπειρία και το σχεδιασμό προτάσεων, όπως της δημιουργίας ομάδων αυτοβοήθειας των ασθενών, της ανάπτυξης υποστηρικτικών δικτύων στην Κοινότητα και της δημιουργίας κοινωνικών συνεταιρισμών υγείας.


30η Εκπαιδευτική Συνάντηση
Τίτλος 6ου μαθήματος: Σε αναζήτηση μιας ψυχολογικής γνώσης για μια «αρκετά καλή» φροντίδα του ασθενούς και της οικογένειάς του
Ώρες: 5 (5 ώρες Βιωματικό Εργαστήριο)
Σκοπός του Μαθήματος: με την παρουσίαση των διπλωματικών εργασιών των εκπαιδευομένων που θα στηρίζονται σε βιωματικό υλικό οι αναμενόμενοι στόχοι είναι κατά πρώτον οι εκπαιδευόμενοι να αναγνωρίζουν την ψυχολογία του ασθενή, τη δυναμική της θεραπευτικής σχέσης, καθώς και την αναγκαιότητα μιας ολιστικής προσέγγισης της νόσου, του ασθενή και της οικογένειάς του, βασιζόμενοι στο βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο υγείας, κατά δεύτερον να εφαρμόζουν τεχνικές: που βελτιώνουν την ψυχολογία του ασθενούς για να είναι σε θέση να βοηθήσουν αποτελεσματικά και ποιοτικά τον ασθενή και την οικογένειά του, που βελτιώνουν την επικοινωνία μεταξύ Θεραπευτή και ασθενούς και ενισχύουν τη θεραπευτική συμμαχία, δηλαδή την από κοινού προσπάθεια επίτευξης των θεραπευτικών στόχων, και τρίτον να είναι σε θέση να υιοθετούν μια στάση ενσυναίσθησης σε σχέση με τα προβλήματα του ασθενούς και της οικογένειάς του, μέσα από την αποδοχή των φόβων τους και την παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης.

ΤΕΙ ΗπείρουΠανεπιστήμιο ΘεσσαλίαςΤΕΙ ΘεσσαλίαςΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση & Δια βίου Μάθηση»

 

Είσοδος μελών

afisa